Thursday 31 October 2013

Kek coklat moist......

Kaedah buttermilk......

Tak tahu kenapa saya ni suka sangat buat kek...sebenarnya saya bukan penggemar kek...kalau baking kek saya hanya makan sepotong sahaja untuk rasa teksturnya...pelikkan...jadi kek ni selalunya anak saya yang makan ataupun disedekahkan kepada jiran...untung siapa jadi jiran saya...jom kita berjiran...hehehehe...

Bagi pendapat saya kek coklat yang menggunakan kaedah 'buttermilk' lebih moist dan sedap.....percubaan kali ni memang berjaya....separuh kek ni saya sedekahkan di sekolah kakak....siapa yang nak makan sebab saya bukan penggemar kek....'buttermilk' ni kita boleh buat sendiri...mudah dan jimat....kali ini saya menggunakan resepi dari blog http://aziejaya.blogspot.com/....saya memang suka dengan resepi kek di blog kak azie....mudah dan sedap....terima kasih kak.....Saya panjangkan resepi di sini untuk rujukan, cuma saya ada buat pertambahan sikit dengan memasukkan coklat emulco sebab serbuk koko tak cukup.....hehehe



Coklat meleleh....

Resepi buttermilk:
1 cawan susu segar
1 sb cuka

Cara:
Masukkan cuka ke dalam cawan penyukat.....Tuangkan susu segar...Biarkan larutan selama 5 minit sebelum digunakan...

Bahan2 :
2 cawan tepung gandum
2 cawan gula perang
3/4 cawan serbuk koko
2 tsp soda bikarbonat
1 tsp baking powder
2 biji telur
1 tsp garam
1 cawan buttermilk
1 cawan minyak mazola
1 1/2 tsp esen vanilla
1 cawan air mendidih
1 tsp coklat emulco (saya tambah)

Cara2 :
1.Masukkan semua bahan di atas ke dalam mixing bowl kecuali air mendidih.....

2.Putar kelajuan sederhana selama 1 minit...Perlahankan kelajuan dan masukkan air mendidih....Terus putar hingga sebati....

3.Tuang ke dalam loyang dan bakar pada suhu 180 selama 45 minit-1 jam bergantung kepada oven masing-masing...

*Untuk topping saya cairkan coklat masakan secara double boiler...setelah cair masukkan 2 sudu mentega....tunggu sehingga kek sejuk baru dituangkan ganache coklat....




Sedap.....SELAMAT MENCUBA.......

2 comments:

  1. sedapnye kek coklat ni.... nk cuba le resepi ni lak...hehehe

    ReplyDelete
  2. mesti cuba....kalau guna loyang kecik kita boleh potong tengah kek ni dan letak ganache coklat...lagi sedap....

    ReplyDelete