Sunday 27 October 2013

Belajar Membaca II....

Bacalah Anakku......


Cuti sekolah hujung tahun semakin hampir.....ibu bapa pun semakin sibuk untuk memikirkan aktiviti anak-anak di musim cuti sekolah nanti...tak mungkin sepanjang cuti sekolah anak-anak mengadap tv 24 jam kan....macam saya tahun depan merupakan pengalaman pertama anak sulung saya menjejakkan kaki di tahun 1......sempena cuti sekolah yang bakal menjelma saya nak kongsi tentang buku yang saya gunakan untuk mengajar anak saya membaca...

Sebelum ini saya pernah berkongsi buku bahasa inggeris yang saya gunakan untuk anak saya....kali ini untuk bahasa malaysia saya gunakan set buku Bacalah Anakku...buku ini mengandungi 8 buah.....memang diakui anak-anak boleh membaca seawal 3 bulan kalau kita konsisten mengajar dengan buku ini......

Tetapi entri yang lepas saya ada beritahu yang saya memang tidak mempunyai kesabaran yang tinggi untuk mengajar anak saya.....walaupun saya menghantar tuisyen untuk anak saya tetapi kita masih perlu mengajar sendiri di rumah....baru kita nampak keberkesanannya...tidak boleh mengharap seratus peratus pada guru sahaja...dengan adanya guru, kita sebagai ibu bapa dapat berkongsi kaedah bagaimana untuk mengajar anak kita...ilmu yang ada kita kongsi bersama-sama...

Sempena cuti sekolah juga saya nak berkongsi segala aktiviti dan latihan yang saya buat bersama anak2 saya.....ini merupakan satu motivasi untuk diri saya sendiri dan ibu bapa di luar sana untuk sama2 berkongsi aktiviti anak2.....jangan jadikan cuti sekolah ini hanya aktiviti di depan tv,tab dan game sahaja.....


Semoga berjaya mendidik anak-anak kita.....berjumpa lagi di lain entri......

No comments:

Post a Comment