Monday 28 October 2013

Coklat Oreo......

Semudah A...B...C........

Sebenarnya kat luar sana dah ramai yang tahu buat coklat oreo ni....saya juga yang baru nak buat....semuanya sebab nak belajar untuk bagi pada kawan-kawan kakak di sekolah minggu depan sempena hari jadinya.....sambil pejam mata pun boleh buat....hehehe....tetapi saya akan tunjukkan juga bahan-bahan dan cara yang saya gunakan untuk membuat coklat oreo sebagai rujukan untuk kawan-kawan dan diri saya sendiri di masa akan datang....



Produk coklat ni ada 3 jenis....milk compound,white compound dan dark compound...1kg ni boleh dapat banyak hasil coklat...semua barang -barang di sini saya beli di Bagus bakery seksyen 13, Shah Alam.....


Acuan ni kita boleh letak sekeping biskut oreo....



Acuan jenis ni terus ada pelbagai bentuk dan boleh letak batang sekali....



Untuk 2 jenis acuan ini saya gunakan 300gm coklat compound yang dimasak menggunakan kaedah double boiler.....



Masukkan ke dalam piping bag dan dimasukkan separuh ke dalam acuan...letakkan sekeping biskut oreo kemudian tutup kembali dengan coklat.....



Setelah siap dihentak sedikit untuk mengeluarkan gelembung udara...kemudiannya dimasukkan ke dalam peti ais selama 10-15 minit....Keluarkan dari acuan....



Inilah hasilnya....di atasnya kita boleh letak pelbagai jenis edible image...tapi disebabkan untuk makan sendiri je saya tak letak...



Acuan yang pelbagai bentuk ini lebih menarik minat kanak-kanak....


Contoh yang telah sedia dibungkus untuk diberikan kepada kawan-kawan kakak di sekolah....



Sangat mudah dan jimat......SELAMAT MENCUBA.....



2 comments: