Wednesday 11 December 2013

Kek Marble Minyak.....

Demam kek kembali lagi.....sana sini bercerita pasal kek minyak....di FB pun dah ramai pos gambar kek minyak....bahan-bahan pun memang sedikit, kos yang rendah dan masa yang diambil untuk membuat kek memang pendek.....tapi saya tengok banyak versi kek minyak ni....untuk kali ni saya tertarik dengan resepi kek minyak yang saya dapat dari kelab roti di FB....

Memang puas hati dengan hasil kejadian kek marble minyak ni...cuma saya terkilan sedikit sebab saya gunakan acuan yang besar menyebabkan tak dapat membuat banyak lorekan pada kek tersebut...di sini juga saya sertakan sekali cara untuk melorekkan kek supaya apabila dipotong nanti nampak cantik dan berwarna-warni....

Bahan - bahan (sumber :Auni Azalia dari kelab roti FB)

1 3/4 cawan tepung gandum - diayak
1 sk soda bicarbonat - diayak
1 cawan gula kastor
3 biji telur
1 cawan susu cair / fresh milk
1 cawan minyak jagung
1 sk esen vanilla
1 sk coklat emulco -saya tambah
pewarna - ikut suka

Alamak...minyak jagung lupa nak masukkan sekali...hehehehe

Cara - cara :

Pukul gula dan telur sehingga kembang dan berwarna putih

Masukkan susu cair dan esen vanilla....

Masukkan tepung dan dipukul sebentar dan akhir sekali masukkan minyak....

Bahagikan adunan kepada warna yang disukai dan tuang selang seli ikut turutan warna asal.....loyang besar sangat jadi tak dapat buat selang seli...huhuhuhu

Gariskan menggunakan lidi atau chopstick.....tak berapa kemas sebab 'first time' buat..

Bakar pada suhu 180 selama 45 minit.....(ikut oven masing-masing ye...)

Itu dia kek yang dah dipotong....memang gebu cuma merekah sikit di atas sebab oven saya dah semakin 'semput'.......hehehehe (alasan nak bodek mr arrogant belikan yang baru)

SELAMAT MENCUBA..........


1 comment:

  1. Bismillah. Alhamdulillah, sya dh cuba..trime kaseh ye..

    ReplyDelete