Monday 14 April 2014

Quiche berinti sosej dan cheese......


Assalamualaikum semua.....

Sekarang ni macam terajin sangat mencuba resepi baru.....tengok rakan-rakan blogger boleh buat macam-macam resepi membuatkan hati ni meronta-ronta nak cuba...di dapur adalah tempat untuk saya terapi minda...hehehehe

Kali ni saya mencuba resepi quiche....sebutnya macam susah je tapi sebelum saya dapat resepi yang mudah ni pernah terbaca di blogger omputih ni buat quiche ni menggunakan doh yang dibancuh sendiri.....semalam saya terjumpa dalam satu blog tu hanya menggunakan roti gardenia je....terima kasih kepada empunya resepi...tetapi saya hanya mengambil sebahagian sahaja resepi ini sebab saya hanya menggunakan bahan-bahan yang ada di rumah...memasak ni mudah sebenarnya...jangan kita stress atau pening kepala kalau bahan tak cukup....memasak perlu kreatif kan....

Saya juga linkkan blog yang asal supaya rakan-rakan boleh juga merujuk resepi sebenar di sini....di sini saya sertakan resepi yang saya olah sendiri....

Bahan - bahan : 
(sumber dari blog selera sakura)

3 keping roti gardenia
1/4 cawan susu segar
1 biji telur
1 batang sosej (direbus dahulu dan dihiris )
Garam
Cheese mozarella
Daun sup (dihiris nipis)

Cara - cara :
1. Letakkan roti ke dalam muffin pan...
2. Bancuh susu dan telur...Masukkan garam...
3. Masukkan sosej yang telah dihiris...
4. Tuangkan bancuhan susu dan telur tadi...
5. Taburkan cheese dan daun sup...
6. Bakar pada suhu 170 selama 20 -30 minit...



Disebabkan saya tiada muffin pan yang berwarna hitam jadi kita perlu sapu mentega di sekeliling muffin pan sebelum meletakkan roti supaya tidak melekat....Saya hanya buat 3 keping sahaja tadi untuk percubaan kali pertama.....

Sebelum dibakar selepas diletakkan semua bahan....

Sila abaikan muffin pan yang comot ni sebab saya beli benda ni sejak tahun 2007......hehehehe

Setelah siap dibakar....

Apabila dikeluarkan dari muffin pan akan jadi bentuk bunga seperti ini....

Sangat sedap dan mudah.....Boleh pelbagaikan intinya seperti meletakkan tuna......


SELAMAT MENCUBA......

No comments:

Post a Comment