Tuesday 8 April 2014

Pop Corn....

Resepi ini sebenarnya sudah hampir 5 bulan duduk dalam buku resepi saya....sebenarnya saya sedang mengumpul resepi yang menggunakan pemanggang ajaib.....seperti yang kita tahu pemanggang ni mempunyai 1001 kegunaan jadi kita perlu manfaatkan penggunaannya......saya kalau beli sesuatu mesti digunakan bukan hanya tersimpan di dalam almari sebab nanti ada suara yang akan menyindir....hehehehe

Saya dapat resepi ni dari FB dan saya pun lupa empunya resepi ini....terima kasih banyak kepada empunya resepi dan saya panjangkan di sini.....dalam resepi tersebut hanya menggunakan kuali biasa dan ditutup selepas masukkn jagung kering tetapi saya menggunakan pemanggang ajaib.....walaupun hanya menggunakan secawan jagung kering tetapi hasilnya memang penuh satu pemanggang dan apabila dibuka penutupnya sampai melompat-lompat keluar...hahahahaha.....sebelum ni seorang rakan pernah memberitahu saya petua sekiranya anak lambat bercakap apabila bertih jagung tu melompat keluar biarkan anak kita kutip dan makan...tetapi saya tak pasti keberkesanannya......hehehehehe...sekadar perkongsian sahaja....

Berbalik kepada homemade pop corn ni apabila siap memang dapat satu balang besar dan memang jimat dan berbaloi......jom kita cuba sama-sama....



Inilah biji jagung untuk buat pop corn....banyak ni cukup untuk dapat sebalang pop corn...kalau buat 3 bungkus rasanya boleh jamu sekampung rasanya....hehehehe

Biji jagung yang telah kembang....penuh dalam pemanggang ajaib ni 

Dah siap selepas diletakkan karamel....memang rasa macam yang kita selalu beli....

Penuh sebalang....anak-anak terus serbu....hehehe

Bahan - bahan :
1 cawan jagung kering
2 sb butter
2 sb minyak jagung
*Panaskan butter dan minyak ke dalam pemanggang ajaib....Masukkan jagung ula sehingga meletup dan kembang...Selepas itu masukkan ke dalam dulang atau bekas yang besar....

Bahan karamel :
1/2 cawan gula perang
1 sb gula kaster
3 sb susu pekat
3 sb butter

Cara-cara :
1. Masukkan semua bahan ke dalam periuk dan biar cair dengan api yang kecil....
2. Apabila cair tutup api dan curah ke atas jagung tadi...Gaul rata...
3. Masukkan ke dalam oven dan bakar selama 1 minit pada suhu 160 untuk garingkan pop corn....

SELAMAT MENCUBA......

No comments:

Post a Comment