Friday 11 April 2014

Karipap kentang.....


Assalamualaikum semua.....

Semalam mood rajin datang....sambil sediakan masakan tengahari ternampak ubi kentang yang dah hampir 2 minggu dibeli...terfikir juga untuk buat kuih kegemaran en suami sebab rasanya dah lama betul tak buat...asyik buat makanan kegemaran untuk anak-anak je.....sambil-sambil masak saya buat inti karipap....sebab saya suka inti karipap yang telah di masak dimasukkan ke dalam peti ais terlebih dahulu....ini kerana mudah kita untuk masukkan ke dalam doh nanti dan untuk mengelakkan dari berair....itu memang cara saya sejak dari dahulu lagi....

Berbalik kepada resepi pastri karipap ni memang saya setia dengan resepi ni sejak dari dulu lagi sebab bahan-bahan sentiasa ada di rumah.....pernah juga terbaca pastri karipap digabungkan dengan 3 jenis tepung seperti tepung gandum,tepung pulut dan tepung ubi tetapi saya belum pernah mencubanya lagi....pastri yang saya hasilkan menggunakan resepi ini tetap rapuh....

Untuk inti rasanya terpulang kepada individu masing-masing....di sini saya letakkan resepi pastri dan inti karipap yang saya dapat dari blog Ros....

Pastri karipap rapuh (blog Ros) :

400 gm tepung gandum
1/2 cawan minyak
2 sb marjerin
1/2 cawan air sejuk  (letak 5 ketul kiub ais)
secubit garam

Inti :

5 - 6 biji kentang saiz sederhana (boleh juga menggunakan keledek)
1 burger ayam Ramlee (boleh ganti dengan udang kering atau ikan bilis)
2 sb serbuk kari
1 sb cili kisar
3 ulas bawang merah *
2 ulas bawang putih *
garam dan gula

- bahan yang bertanda * ditumbuk halus....tumis bahan yang ditumbuk dan masukkan cili kisar beserta serbuk kari.....masukkan kentang dan air.....masak sehingga kentang empuk dan kuah menjadi kering....Perasakan dengan gula dan garam..... 

Cara -cara :
1. Panaskan minyak bersama marjerin...
2. Masukkan garam ke dalam air sejuk...
3. Curahkan minyak dan marjerin yang telah dipanaskan tadi ke dalam tepung gandum....gaul dengan menggunakan sudu sbb panaskan...
4. Sebatikan dan akan menjadi berketul-ketul seperti serbuk roti...
5. Masukkan air sedikit demi sedikit dan uli hingga menjadi doh....Setelah permukaan doh agak licin, balutkan doh dengan plastik dan perap di dalam peti ais selama 1 jam...
6. Keluarkan doh dari peti ais dan bahagikan doh kepada bahagian kecil...saya timbang setiap doh 25gm...boleh juga terapkan doh menggunakan acuan tetapi saya lebih suka buat secara manual walaupun saiznya ade kecik ade besor...
7. isikan inti dan kelim seperti biasa....saya dah biasa kelim sendiri sebab saya belajar teknik kelim karipap ni dari mak saya sejak saya sekolah menengah lagi...
8. Panaskan minyak dan goreng karipap menggunakan api yang sederhana.... 




Budak ni sibuk je nak jadi model kuih karipap...hehehehe

Adunan ini boleh dapat sebanyak 22 biji karipap....kalau nak frozenkan cuma masukkn ke dalam plastik atau bekas dan masukkan ke bahagian sejuk beku...

Dah siap juadah untuk minum petang....

SELAMAT MENCUBA.......


No comments:

Post a Comment