Thursday 25 July 2013

PUDING ROTI & SOS KASTARD

Tempahan Ramadhan....

Sebenarnya saya tak pandai sangat masak puding...tetapi atas permintaan kawan merangkap jiran di kuarters ni tak mampu saya nak menolak.....saya dah banyak kali cuba utk buat puding roti tetapi resepi dari chef hanieliza memang terbaik dan menjadi...koleksi buku resepi yang ditulis oleh chef hanieliza memang banyak dalam simpanan saya....



Puding roti bakar beserta sos kastard

Sumber : buku resepi chef hanieliza

Bahan A :
2 cawan susu segar
8 keping roti gardenia

Bahan B :
4 sudu besar gula halus
2 sudu besar mentega
2 biji telur
1 sudu teh esen vanilla
1 sudu besar tepung jagung

Bahan C :
Kismis
kurma yg dipotong - saya tambah

Bahan D (sos kastard) :
1 tin susu cair
2 sudu besar tepung kastard
2 sudu besar gula 
*sekiranya mahu sos kastard cair blh tambah 1 tin air

Cara2 :
1.Koyakkan roti dan rendam dalam susu selama 30 minit
2.Kacau bahan B
3.masukkan kismis dan kurma dan tuangkan ke dalam loyang
4.Bakar pada suhu 180 selama 30 minit atau sehingga masak - bergantung kepada oven masing2
5. Gaulkan bahan sos kastard dan masakkan di atas api yg sederhana


Selamat mencuba.....



No comments:

Post a Comment