Saturday 20 July 2013

Nasi Ayam 'Touch n Go'........

Menu 11 Ramadhan......

Fikir punya fikir akhirnya menu berbuka utk hari ni masak nasi ayam....terpaksa la jam 12 tghri ke pasar untuk cari bahan2....awal betul ke pasar kan tapi pasar port klang memang buka sampai petang.....sampai rumah terfikir untuk buat nasi ayam yg paling simple dan ambil masa yg singkat...akhirnya terjumpa resepi di blog azie kitchen...saya memang suka follow blog azie kitchen sebab resepi yg sangat mudah...yg penting sekali SEDAP.....cuma saya olah sikit utk kesesuaian bahan yg ada di ceruk dapur.....kenapa nasi ayam 'Touch n Go'....nanti saya akan cerita ye.....

Sumber : Blog azie kitchen

Nasi ayam
1/2 ekor ayam
2 ulas bawang putih
2cm halia diketuk

Bahan perapan:
1 sudu besar kicap pekat
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos lada hitam - saya tambah
1 cm halia
2 ulas bawang putih
sedikit kicap cair - saya tak letak
sedikit minyak bijan - saya tak letak
sedikit madu

Ayam dilumur dengan bawang putih yg ditumbuk dan halia yang diketuk. Rebus sehingga empuk...toskan ayam dan dilumur dengan bahan perap...tabur sedikit garam...Simpan dalam peti ais selama 15-20 minit....Lumurkan sedikit madu...Goreng hingga perang...AYAM DIGORENG SEKEJAP SAHAJA SECARA 'TOUCH N GO'...MASUKKAN AYAM  DLM MINYAK YG PANAS...DALAM 1 MINIT TERUS ANGKAT SUPAYA ISI AYAM LEMBUT...

Nasi:
2 cawan beras
1 sudu butter
1/2 cm halia - ditumbuk
2 ulas bawang putih - ditumbuk
Air rebusan ayam / kiub pati ayam
sedikit garam
1 bunga lawang
1 buah pelaga
1/2 inci kayu manis
1 batang serai - diketuk
2 helai daun pandan - saya tak letak
pewarna kuning - saya tak letak

Panaskan butter dan tumis semua bahan...masukkan bahan yg ditumis ke dalam rice cooker....masukkan air rebusan ayam / kiub pati ayam...masak seperti biasa...

Sos :
3 biji cili merah
3 ulas bawang putih
1cm halia
1/2 sudu teh cuka
1/2 sudu teh garam
1/2 sudu teh gula
sedikit tepung jagung - saya tambah

Kisar semua bahan di atas kecuali tepung jagung......masakkan sebentar dan masukkn bancuhan tepung jagung untuk memekatkan kuah...

Selamat mencuba.....

No comments:

Post a Comment