Wednesday 16 July 2014

Nasi Daging......

Assalamualaikum....

Salam Ramadhan untuk semua......nampaknya kita dah berada di pertengahan Ramadhan...cepat betul masa berlalu kan...ini merupakan resepi kedua yang saya kongsikan di bulan mulia ini....

Bulan ini dah 2 kali saya mengalami masalah kesihatan.....jadi menu yang saya sediakan biasa-biasa sahaja.....kadang-kadang suami saya terpaksa membeli juadah berbuka di pasar ramadhan....dugaan di bulan ramadhan untuk saya pada tahun ini....

Hari ini saya berkesempatan menyediakan nasi daging beserta air asam...ini baru pertama kali saya mencuba resepi ini...resepi ini sangat mudah dan cepat...saya tertarik untuk mencuba resepi dari sahabat fb saya Tahrunnisah Jali kerana tidak menggunakan susu cair.....

Hasil reesepi ini memang tidak mengecewakan.....tidak cepat muak dan sangat sedap....untuk daging terpulang pada kita untuk menggunakan daging lembu atau kambing....kali ini saya hanya menggunakan daging lembu yang direbus terlebih dahulu menggunakan 'presure cooker'....

Bahan -bahan :

3 cawan beras basmathi (direndam selama 1 jam)
3 sudu besar rempah kurma
1/2 cawan minyak jagung
2 biji bawang merah - ditumbuk
1 ulas bawang putih - ditumbuk
halia
2 sudu besar sos tomato
3 batang serai
secubit garam
500gm daging
4 1/2 cawan air rebusan daging

Rempah tumis :

Bunga cengkih
Bunga Lawang
Kulit kayu manis
Buah pelaga
Jintan manis - ditumbuk
Ketumbar - ditumbuk

Cara - cara :
1. Rebus daging sehingga empuk dan dihiris nipis.
2. Tumis rempah tumis bersama bahan tumbuk.
3. Masukkan sos tomato,serai dan rempah kurma dan tumis sehingga naik bau.
4. Masukkan beras ke dalam periuk nasi dan susun daging di atasnya.....
5. Masukkan bahan yang telah ditumis beserta air rebusan daging...
6. Masak seperti biasa......Apabila nasi sudah masak boleh digaul menggunakan garfu...sedia dihidangkan bersama air asam...

Air asam :

1 biji bawang besar
1 ulas bawang putih
cili merah
cili padi
belacan
tomato
air asam jawa
garam dan gula 

*cili merah + cili padi + bawang putih + belacan dikisar bersama air asam jawa.....setelah siap masukkan bahan yang di hiris iaitu cili merah,cili padi,bawang besar dan tomato....  



Nasi daging yang telah siap...

Abaikan mangkuk air asam yang comot....nak cepat...hehehehe


Selamat berpuasa dan selamat mencuba.....

No comments:

Post a Comment