Friday 4 July 2014

Nasi Briyani Ayam Goreng.....

Nasi Briyani ekspress....

Assalamualaikum....

Salam Ramadhan untuk semua....akhirnya hari ni baru berkesempatan untuk berkongsi juadah Ramadhan.....bagi saya bulan Ramadhan dan bulan yang lain menu masih sama...tiada yang lebih atau terkurang.....saya juga memang tidak biasa membeli makanan di bazar Ramadhan...menu yang saya sediakan untuk berbuka puasa memang simple dan mudah seperti yang saya sediakan untuk makan tengahari....

Kadang-kadang saya agak pelik apabila melihat juadah untuk berbuka puasa penuh satu meja.....kuih pulak bermacam-macam jenis...kalau habis Alhamdulillah cuma khuatir tentang pembaziran sahaja...saya dan suami memang dah terbiasa dengan juadah berbuka puasa yang ala kadar sahaja...saya pula jenis tak makan dengan kuantiti yang banyak semasa berbuka....cukup hanya air kosong,kurma dan nasi sesenduk dengan lauk sahaja...bukan berdiet tetapi perut ni memang tidak boleh terima....begitu juga dengan bersahur...hanya boleh minum air,roti dan kurma sahaja...
Syukur Alhamdulillah walaupun anak ketiga saya masih menyusu badan sepenuhnya, di bulan puasa ini saya masih lagi mampu untuk meneruskan ibadah puasa ini.....

Berbalik kepada tajuk entri di atas saya rasa ini baru pertama kali saya memasak tanpa pandang kiri,kanan, depan atau belakang....cuma bagi tumpuan dengan masakan yang saya sediakan...kenapa saya cakap begitu sebab saya hanya mula masak pada jam 6.45 petang.....hehehehehe....kalau dah lewat macam ni rasanya mungkin rakan-rakan hanya membuat menu yang sangat ringkas....tetapi saya dah berjanji dengan suami untuk memasak nasi briyani.....

Mujurlah bahan-bahan cukup di rumah tetapi saya hanya ada ayam bahagian paha sahaja....jadi saya gabungkan ayam goreng dengan nasi briyani dengan sambal telur dan acar mentah.....nasib baik le idea datang di saat-saat akhir..kalau tidak saya dan suami hanya makan nasi briyani kosong dengan ayam goreng sahaja...hehehehe

Di sini saya sediakan cara-cara memasak nasi briyani paling ringkas dan cepat....

Bahan - bahan :

2 cawan beras basmathi (direndam 30 minit)
2 1/2 cawan air
1/2 cawan susu cair
2 sudu besar marjerin
Daun sup dan bawang goreng
Ayam diperap dengan garam serta kunyit dan digoreng seperti biasa

Bahan kisar :

3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 cm halia

Rempah tumis :

Buah pelaga
Kulit kayu manis
Bunga lawang
Bunga cengkih
Sebungkus rempah briyani jenama Maggi


Cara -cara :

1. Rendam beras selama 30 minit dan toskan.
2. Di dalam kuali tumiskan semua bahan tumis dan kisar dengan marjerin sehingga naik bau.
3. Masukkan air dan susu dan biarkan sehingga mendidih.
4. Masukkan semua bahan ini ke dalam periuk nasi dan susun ayam yang telah digoreng tadi di atas nasi....
5. Masak nasi seperti biasa.
6. Apabila nasi sudah masak boleh digaul perlahan dan dikacau rata.....tabur dengan daun sup dan juga bawang goreng....SIAP.....




Ayam goreng menyorok di bawah nasi...hehehehe

Acar mentah ni saya masukkan nanas + timun + hiris bawang bersama cili merah dan cili padi.....Masukkan sedikit gula,garam dan cuka

Sambal telur rebus.....ada 2 biji je...seorang satu ye...hehehehehe

Abaikan mangkuk yang comot.....5 minit sebelum berbuka snap gambar.....dah macam tangan labah-labah saya hari ni....

Inilah perencah nasi briyani yang saya gunakan....walaupun resepi di belakang pes tidak menggunakan bahan tumis dan juga susu cair tetapi saya olah resepi ni mengikut kreativiti sendiri......

Alhamdulillah akhirnya nasi briyani yang saya masak secara ekspress rakyat ni habis licin...tak sempat sampai ke sahur pun.....memasak ni mudah cuma kita perlu kreatif dan rajin sikit je.....selamat mencuba....berjumpa lagi di lain entri...

SELAMAT BERPUASA.........

No comments:

Post a Comment