Sunday 15 June 2014

Mini bun pizza dan chicken floss....

Assalamualaikum......

2 minggu saya cuti dari mengambil tempahan roti dan juga buat untuk anak-anak...sejak pulang dari kampung tak sihat...batuk tak berhenti dan juga tonsil bengkak...macam-macam petua dah dicuba dan begitu juga berpantang dari minum ais....tapi keadaan masih juga sama.....akhirnya saya mengambil keputusan  minum juga air batu sebab keadaan cuaca yang sangat panas sekarang ni memang tak boleh tahan...semalam saya terus minum air bergas dalam keadaan cuaca yang sangat membahang di Putrajaya.....bangun pagi hari ni terus tekak rasa elok.....ajaib betul...hehehehe...rakan-rakan di luar sana jangan pula tiru cara saya ye.....mungkin secara kebetulan sahaja...

Berbalik kepada tajuk entri di atas saya memang 'meroyan' betul kalau tak meroti dalam seminggu....sejak menghadiri kelas asas roti tempohari memang saya tak beli roti di bakeri lagi kecuali roti gardenia sebab masih belum pandai membuat roti loaf...kalau dah pandai nanti mesti dah tak pandang roti yang jual kat kedai....hehehehe

Seperti yang dikatakan oleh chef yang saya belajar dulu sebenarnya memang senang untuk membuat roti....doh roti yang sama kita boleh pelbagaikan apa yang kita nak....cuma kali ni saya lakukan sedikit perubahan dan penambahbaikan dalam resepi yang asal ni...di sini saya menggunakan superbake menggantikan bread improver,bread softener,water roux,telur dan juga baking powder....superbake ini adalah keluaran dari syarikat bumiputera dan dijamin halal...roti memang lembut dan gebu seperti kita beli di bakeri....

Resepi yang saya gunakan ini bukan 100% saya gunakan dari kelas asas roti yang saya hadir...saya gabungkan antara kelas yang saya hadir dengan resepi dari kelab roti di FB....saya buat untuk kesesuaian anak-anak saya di rumah ni....saya memang suka buat eksperimen di dapur...apabila sesuatu itu berjaya memang rasa sangat puas hati...di sini saya kongsikan resepi yang saya gunakan....

Resepi doh roti :

500 gm tepung gandum
80 gm shortening (boleh juga menggunakan marjerin)
30 gm susu tepung (saya guna susu dutch lady anak saya)
11 gm yis
60 gm gula
265 ml air sejuk peti ais
secubit garam
5 gm superbake

* sekiranya tidak menggunakan superbake rakan-rakan perlu memasukkan 1sk bread softener dan juga 1 sk bread improver....

Cara - cara :
Dengan menggunakan bread maker masukkan bahan cecair dahulu diikuti dengan bahan-bahan kering....pilih untuk menu dough....untuk BM yang saya gunakan ini,saya menguli sebanyak dua kali...selesai menguli terus bentukkan dan rehatkan doh sehingga naik 2 kali ganda....



Doh 50gm dibulatkan dan di leperkan di dalam bekas......

Setelah naik 2 kali ganda boleh letak topping kegemaran.....kali ini saya membuat mini pizza dan chicken floss....

Doh akan naik lagi semasa dibakar.....

Dah siap.....nampak macam sedap....hehehehe

Setelah doh sejuk baru disapu mayonis yang dicampurkan sedikit dengan susu pekat manis serta ditabur dengan chicken floss.....

Mini pizza ni yang menggoda anak-anak...tak sabar diaorang nak makan....

Diharapkan rakan-rakan di luar sana dapat mencuba resepi roti yang saya sertakan.....sekiranya tidak ada BM atau mixer boleh di uli menggunakan tangan....campurkan semua bahan kering masukkan shortening dan air....uli sehingga doh tak melekat di tangan...untuk lebih mudah masukkan doh di dalam plastik dan picit2 doh sehingga lembut.....

SELAMAT MENCUBA.....



6 comments:

  1. Assalamualaikum. nak tanya. SUPERBAKE itu apa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam...boleh dptkn maklumat lanjut di fb golden republic...superbake adalah keluaran bumiputra

      Delete
  2. Sedapnya
    www.momstoreretail.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. Sedapnya
    www.momstoreretail.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. Sedapnya
    www.momstoreretail.blogspot.com

    ReplyDelete